Var uppmärksam när du shoppar under slutet av året – se upp för bluffnätbutiker

Många har redan börjat köpa julklappar i god tid, inspirerade av reaförsäljningarna i november – Singles' Day, Black Friday, Black Week och Cyber Monday. Många väljer också att handla på nätet i stället för trängseln i butikerna. Detta känner också nätbrottslingarna till och tar tillfället i akt.

Se upp för bluffnätbutiker.

När man handlar på nätet ska man vara särskilt uppmärksam. Akta dig särskilt för bluffnätbutiker och olika slags beställningsfällor. Innan du fattar ett köpbeslut ska du kontrollera att allt är som det ska. Nätbrottslingar är bra på att skapa en känsla av brådska hos sina offer eller på att lova otroliga erbjudanden. Här är några tips för säkrare shopping i webbutiker.

1. Kontrollera att du är på rätt webbplats

Brottslingar är skickliga på att kopiera webbplatsers innehåll och layout så att de ser ut som de äkta webbplatserna. Kontrollera i webbläsarens adressfält att du är på rätt webbplats. Allra säkrast kommer du till önskad webbutik genom att själv skriva webbutikens adress i webbläsarens adressfält.

2. Var omsorgsfull när du matar in uppgifter

Brottslingar försöker vilseleda den som shoppar på nätet till att ange ett användarnamn och lösenord (t.ex. nätbankskoder) på en falsk sida. Tänk alltid noga efter innan du matar in dina uppgifter (t.ex. bankkortsuppgifter, lösenord, telefonnummer) i vilken tjänst som helst. Var särskilt försiktig när du matar in bankuppgifter på en webbplats. Vem som helst kan falla offer för nätfiske.

3. Känn igen ett alltför bra erbjudande

Bedragare kan använda vilseledande reklam för att lura konsumenter att betala små belopp. Det kan utlovas priser som låter helt fantastiska, erbjudanden, presentkort eller förmånliga medlemskap till normalt dyra tjänster. Genom att acceptera ett erbjudande som låter alltför bra och klicka på en länk kan konsumenten till exempel förbinda sig till en fortlöpande produktbeställning eller en regelbundet debiterad service-/medlemsavgift.

4. Kontrollera att meddelandet om det anlända paketet är från rätt avsändare

En mycket vanlig form av bedrägeri är bluffmeddelanden som skickas i Postis och andra paketleverantörers namn. Man försöker övertyga mottagaren av textmeddelandet att ett paket eller annan försändelse har anlänt. Länken i meddelandet leder till exempel till en bluffwebbplats där offret ombeds ange till exempel sina nätbankskoder.

5. Kontrollera e-postmeddelandets avsändare

Avsändarens e-postadress kan vara förfalskad eller hans e-postadress kan ha hackats. Klicka inte på länkar i misstänkta e-postmeddelanden, det säkraste sättet är att gå direkt via webbläsaren till önskad tjänst.

6. Gör en anmälan om du tror att du har blivit lurad

Om du upptäcker att du gjort en beställning på en bluffwebbplats och lämnat dina betalningsuppgifter, kontakta din bank och anmäl brottet till polisen.

 

Läs även: Akta dig för nätfiske och bluffmeddelanden

Du kan också titta på Sparbankens webbseminarium (på finska) Turvallinen digiasiointi

Skriven
Typ
Nyhet
Utgivare

Intressant just nu