Hur skyddar du dig mot nätbedrägerier?

Vi fick många bra frågor från våra kunder om nätbedrägerier och en bättre egen digital säkerhet när vi organiserade ett webbseminarium om ämnet på finska och svenska under våren. Chefen för enheten för digital säkerhet Mika Käyhkö och riskhanteringsexperten Mikko Liljavirta sammanställde svaren på de vanligaste orosmomenten och frågorna.

Säästöpankin brändikuva.

Vill du höra mer om hur omfattande nätbedrägerier är i Finland och på vilket sätt AI inverkar på utvecklingen av nätbedrägerier? Eller hur man känner igen och skyddar sig mot de vanligaste aktuella bedrägerierna? Du kan titta på vårens digitala säkerhetswebbinarium som en inspelning på finska eller svenska.

Hur kan jag känna igen ett bedrägeriförsök?

Det finns så många olika typer av bedrägeriförsök att det är svårt att namnge en enda formel som skulle hjälpa till att känna igen bedrägeriförsök i alla situationer.

  • Länkar till webbplatser som begär bankkoder och kortuppgifter. En webbplats kan vara en mycket autentisk imitation av till exempel inloggningssidan till din nätbank eller av någon annan officiell tjänst. Det lönar sig att alltid gå till nätbanken och andra tjänster genom att ange rätt adress direkt i webbläsarens adressfält, och inte via en länk i ett meddelande eller en sökmotor.
  • Genom att skapa en känsla av brådska för offret försöker bedragaren få offret att följa anvisningarna från bedragaren så snabbt som möjligt, så att offret inte har tid att stanna upp och tänka på vad han eller hon exakt gör. Manipulation med en känsla av nöd kan till exempel höra samman med att säkra offrets egna tillgångar eller hjälpa en närstående i en nödsituation. I till exempel bedrägerier med säkerhetskonton kan bedragaren utge sig för att vara en myndighet och berätta att offrets tillgångar är i fara, såvida han eller hon inte snabbt överför sina pengar till ett "säkerhetskonto", det vill säga bedragarens innehav. Bedragaren kan också utge sig för att vara någon av offrets närstående och berätta om en svår situation som kräver offrets ekonomiska hjälp.
  • Vädjande till känslor. I till exempel kärleksbedrägerier kan bedragaren bygga även ett långt konversationsförhållande med sitt offer och efter att relationen har fördjupats be om pengar för olika ändamål. Även i placeringsbedrägerier vädjar man till känslor och lovar avkastning som låter för bra för att vara sant – och i verkligheten också är det.

Checklista för att tryggt uträtta bankärenden?

  • När du loggar in på nätbanken ska du alltid ange www.saastopankki.fi noggrant i adressfältet i din webbläsare. Gå aldrig till nätbanken via länkar från sökmotorer, eftersom det bland sökresultaten kan finnas bluffwebbplatser. Ge inte heller dina nätbankskoder till webbplatser som öppnas via QR-koder.
  • Ladda ner Sparbankens appar Mobil och Identifiering, med vilka du uträttar dina bankärenden på ett säkert sätt, oavsett tid och plats. Genom att uträtta dina bankärenden i mobilappen undviker du risken att hamna på en bluffwebbplats.
  • Var också försiktig när du använder appen Identifiering och bekräfta endast händelsen när du själv loggar in eller betalar och du känner igen begäran. Kontrollera alltid att händelsernas uppgifter och eventuellt Händelse-ID är korrekta innan du bekräftar. Oväntade och ogrundade inloggningsförfrågningar eller betalningar ska aldrig bekräftas.
  • Tänk på att Sparbanken aldrig ber om dina bankkoder per telefon, e-post eller sms. Vi skickar inte heller meddelanden där vi ber dig att logga in i nät- eller mobilbanken via en länk.

Vad ska jag göra om jag misstänker att jag har blivit utsatt för ett bedrägeri?

1. Om bedrägeriet fortfarande pågår ska du sluta med det du gör.
2. Kontakta omedelbart din bank och berätta exakt vad som har hänt:

  • Sparbankens kundtjänst: 0100 5252, vardagar 8-20 och lör 10-14 (lna/msa)
  • Utanför kundtjänstens öppettider, ring spärrtjänsten för bankkoder och kort 020 333 (betjänar dygnet runt)

3. Polisanmäl brottet och skicka en kopia av polisanmälan till din bank.
4. Prata med dina närstående om det inträffade eller kontakta brottsofferjouren.

  • www.riku.fi — Brottsofferjouren på tfn 116 006 betjänar på finska mån.–fre. kl. 9–20 och på svenska kl. 12–14. Samtalet är avgiftsfritt.

Om jag identifierar ett meddelande som skickats i bankens namn som ett bedrägeriförsök, vart kan jag rapportera det?

Det lönar sig att rapportera ett sådant bluffmeddelande direkt till din bank. Om du misstänker att du av misstag har gett dina uppgifter till fel händer, kontakta din banks kundtjänst omedelbart.

Du kan också meddela Cybersäkerhetscentret om nätfiske eller ett sådant försök riktat mot en privatperson. Anmälningarna hjälper också till att upptäcka och bekämpa bedrägeriförsök i större skala.

Jag är rädd för bluffmeddelanden i bankens namn. Hur vet jag om bankens meddelanden är säkra via e-post eller i mobilbanken?

Nät- och mobilbankens meddelanden är en säker och noggrant skyddad kommunikationskanal mellan banken och kunden och kan inte användas av tredje part för att skicka meddelanden till dig.

Du bör vara mer omsorgsfull med din e-post. En bank ber till exempel aldrig om dina bankkoder eller kortuppgifter via e-post och skickar inte länkar till nätbankens inloggningssida eller andra webbplatser som ber om liknande information. Om du misstänker att ett e-postmeddelande kanske inte är äkta kan du alltid kontakta banken via en annan kanal för att säkerställa att meddelandet faktiskt skickades av banken.

Bankens riktiga meddelanden kan också innehålla länkar – hur skiljer jag blufflänkar från riktiga?

Sparbanken skickar aldrig länkar till nätbankens inloggningssida eller andra webbplatser som ber om dina bankkoder eller kortuppgifter. Vi ber aldrig heller om dina bankkoder per telefon, e-post eller sms.

Banken kan dock skicka meddelanden till dig för att till exempel informera dig om våra egna tjänster eller annat innehåll som kan vara till nytta för dig. Du kan till exempel ha kommit till den här sidan via en länk i vårt nyhetsbrev.

Hur påverkar den snabba utvecklingen av AI bedrägerierna?

Artificiell intelligens tar med sig nya möjligheter till verktygslådan för både bedragare och bedrägeribekämpande myndigheter.

Om du tidigare brukade kunna känna igen ett bluffmeddelande på grund av dålig finska, gör AI-språkmodellerna det nu enkelt att skicka grammatiskt trovärdiga meddelanden på finska, även om bedragaren själv inte talar ett ord finska. Dessutom ingår deep fake-videor och -inspelningar som skapats med artificiell intelligens redan i bedragarnas verktygslåda och då kan bedragaren på ett trovärdigt sätt låtsas vara en offentlig person eller till och med en egen bekant, även i form av ljud eller video. Om du får en förfrågan från någon du känner som gäller personlig information är det alltid en bra idé att kontrollera med en annan källa för att se om kontakten verkligen är äkta. Om kontakten är i form av ett meddelande kan du till exempel ringa ett traditionellt telefonsamtal och fråga om han eller hon har skickat ett sådant meddelande till dig.

Hur påverkar gamla enheter eller operativsystem risken för att bli lurad? Kan till exempel en gammal telefon användas säkert?

Det är viktigt att du uppdaterar dina operativsystem i alla enheter där du använder banktjänster. Äldre operativsystem kan ha säkerhetsbrister som har åtgärdats i nyare versioner. Det lönar sig att uppdatera den egna enhetens operativsystem varje gång en ny uppdatering är tillgänglig, eftersom det förbättrar säkerheten på din enhet.

Om din enhet är flera år gammal kanske nya operativsystemuppdateringar inte är tillgängliga och då lönar det sig att överväga att uppgradera enheten till en nyare. Av säkerhetsskäl har våra bankapplikationer en begränsning för att förhindra att de används helt och hållet med äldre versioner av operativsystem som inte har tillräckliga säkerhetsfunktioner för att uträtta bankärenden på ett säkert sätt.

Hur ofta ska jag ändra bankens lösenord?

Vi rekommenderar att du ändrar lösenordet för bankkoderna eller PIN-koden för appen Identifiering ungefär en gång per år. Om det finns ens den minsta misstanke om att lösenordet eller PIN-koden kan ha hamnat i fel händer, bör det ändras omedelbart.

Du bör dock inte ändra ditt lösenord eller din PIN-kod så ofta att de är svåra att komma ihåg. Lösenordet ska inte heller skrivas ner på platser där det inte är säkert.

Kan ett kontonummer skickas säkert via WhatsApp, till exempel till en familjemedlem?

Ja. Du bör emellertid se till att den person som begär kontonumret är den han eller hon utger sig för att vara. Om du får en förfrågan om ett kontonummer i meddelandeappen kan du kontrollera detta genom att till exempel ringa ett traditionellt samtal till förfrågaren.

Hur kan jag hjälpa min åldrande närstående att skydda sig mot nätbedrägerier?

Det är värt att diskutera saken med den närstående. Ni kan till exempel tillsammans läsa anvisningarna på bankens webbplats om hur man kan känna igen bedrägeriförsök och vad man ska göra om man misstänker att man har fallit offer för ett bedrägeri. Då och då dyker det också upp exempel på bedrägerifall i offentligheten, och med hjälp av dem kan man skapa sig en uppfattning om aktuella bedrägeritrender och repetera anvisningarna för hur man agerar på ett säkert sätt.

Skriven
Typ
Nyhet
Utgivare

Intressant just nu