Sparbanksgruppens enkät Digiradar: Endast över 60-åringar anser att kort är ett säkrare betalningssätt än kontanter
Sparbanksgruppen utredde i sin enkätundersökning Digiradar hur människor ser på betalningssäkerhet. Alla åldersklasser under 60 år anser att kontanter är det säkraste betalningssättet, även om kontanter i praktiken utgör en liten andel av betalningarna. Människor förhåller sig fortfarande avvaktande till säkerheten i mobilbetalning, trots att alla allmänna betalningssätt är säkra om de används med omsorg.

När människor uträttar ärenden i kvartersbutiker anser de att kontanter är det säkraste betalningssättet. Av dem som svarade ansåg 39 procent att kontanter är tryggast, medan 31 procent av respondenterna valde ett fysiskt bankkort. Endast i åldersgruppen över 60-åringar ansågs ett fysiskt bankkort (38 %) vara det säkraste betalningssättet oftare än kontanter (36 %).
”Resultatet var överraskande, eftersom det allmänt anses att just unga ser digitala betalningssätt som ett bekantare och säkrare alternativ. Resultatet kan förklaras av att kontanter är så konkreta. Å andra sidan kanske över 60-åringarnas åldersklass ifrågasätter om kontanter är säkra eftersom de kan gå helt förlorade om man tappar bort plånboken eller om den blir stulen. Om något händer med kortet kan det stängas omedelbart”, säger Mika Käyhkö, chef för digital säkerhet.
Vid mobilbetalningstransaktioner förblir de egentliga kortuppgifterna skyddade
Vid nätköp anser finländarna att de säkraste betalningssätten är kreditkort (23 %) eller betalning i mobil- eller nätbanken (23 %). När man handlar på nätet är det ofta en god idé att använda kreditfunktionen eftersom köpet då tryggas av kreditgivaransvaret enligt konsumentskyddslagen. Kunden har rätt att få tillbaka betalningen om den beställda varan inte levereras eller om den är felaktig.
”Vid nätköp gäller de största säkerhetsriskerna dock själva näthandels tillförlitlighet. Om webbutiken inte är bekant är det bra att kontrollera att aktören har ett FO-nummer, läsa användarerfarenheter och recensioner samt ta del av leverans- och returvillkoren. Om du ofta handlar på nätet, ska du gärna använda en allmän och tillförlitlig betalningsförmedlingstjänst i stället för att lämna ut dina kortuppgifter till varje webbutik separat”, säger Käyhkö.
Enkätundersökningen visar att inställningen till säkerheten i mobilbetalning är avvaktande, trots att det i verkligen inte är mindre säkert än andra betalningssätt. Vid mobilbetalning lägger man till sitt betalkort på en smart enhet med hjälp av en betalningsapp. Vanliga betalningsappar är till exempel Apple Pay eller Google Pay. I betalningsappen används ett krypterat virtuellt kortnummer. Betalningstransaktionen bekräftas med den mobila enhetens lösenord eller genom identifiering av fingeravtryck eller ansikte.
”Vid betalningstransaktionen får inte ens handlaren kännedom om kundens egentliga kortuppgifter. När du använder mobilbetalning är det ändå viktigt att komma ihåg att också om den smarta enheten som är kopplad till betalningen försvinner eller hamnar i fel händer, ska bankens spärrtjänst omedelbart underrättas. Då kan man stänga endast de virtuella kortnummer som är kopplade till de smarta enheterna, och du kan fortsätta använda det fysiska betalkortet som vanligt”, påminner Käyhkö.
Enkäten som Sparbanksgruppen lät göra genomfördes som en webbenkät 15–18.11.2024 och den besvarades av 1012 personer. Målgruppen var ett nationellt representativt urval av finländare över 18 år. Undersökningen genomfördes av YouGov Finland.
Mer information:
Mika Käyhkö
chef för Sparbanksgruppens enhet för digital säkerhet
+358 50 370 4324
mika.kayhko@saastopankki.fi
Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Vi donerar en del av vårt resultat för att stödja den lokala välfärden. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.
- Skriven
- Typ
- Nyhet
- Utgivare