Palvelukatko verkko- ja tunnistuspalveluissa sunnuntaina 24.11.2024 klo 5–14.15
Varmistaaksemme laadukkaan palvelun jatkossakin, verkko- ja tunnistuspalveluissamme on kehitystyön vaatima palvelukatko. Jos mahdollista, pyrimme avaamaan palvelut jo aiemmin.
Lue lisää
Talousrikollisuus aiheuttaa merkittävää haittaa, ja sen torjunta on tärkeässä roolissa kaikkien finanssialan toimijoiden työssä. Säästöpankkiryhmän tehtävänä on varmistaa, ettei palveluitamme ja tuotteitamme käytetä rikolliseen toimintaan. Työtämme talousrikollisuuden torjunnassa ohjaavat lainsäädännön lisäksi omat riskienhallintaperiaatteemme ja -käytäntömme.
Tutustu talousrikollisuuden torjunnan osa-alueisiin:
Säästöpankkiryhmällä, kuten muillakin pankeilla, tulee lainsäädännön velvoittamana olla asiakkaistamme riittävät tiedot. Kysymme asiakkailtamme monenlaisia tietoja, jotta täytämme lakisääteiset velvoitteemme, ja tuntemalla asiakkaamme pystymme myös palvelemaan heitä paremmin. Asiakastietoja päivitetään säännöllisesti ja tietoja käsitellään luottamuksellisesti suomalaisen pankkisalaisuussäännöstön mukaisesti. Kyselyt tapahtuvat aina suojattujen yhteyksien kautta, henkilöasiakkaalla useimmin mobiili- tai verkkopankissa.
Asiakkaan tunteminen edellyttää henkilöllisyyden todentamista, mihin hyväksytään vain viranomaisen myöntämät henkilöllisyysasiakirjat, kuten voimassa oleva passi tai henkilötodistus. Pankki varmistaa asiakkaan henkilöllisyyden jokaisen asioinnin yhteydessä, ja verkkoasioinnissa digitaalisella tunnistautumisella. Lisäksi pankki tarvitsee riittävät tiedot asiakkaan taloudellisesta asemasta, mahdollisesta liiketoiminnasta sekä pankkipalveluiden käyttötarkoituksesta. Siksi kysymme muun muassa tietoja tilille saapuvista ja lähtevistä varoista, niiden alkuperästä ja käyttötarkoituksesta, sekä mahdollisista ulkomaanmaksuista ja niiden määrästä.
Asiakkaan tunteminen ja siihen liittyvät asiakkaillemme esitettävät kysymykset perustuvat pankkeja koskevaan lainsäädäntöön, kuten luottolaitoslakiin, lakiin rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä, verotietojen vaihtoa koskevaan lainsäädäntöön sekä tietosuojasääntelyyn. Tavoitteena on rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen, talousrikollisuuden sekä väärinkäytösten estäminen.
Jos Säästöpankki ei saa riittäviä tietoja asiakkaan tuntemiseen liittyen, pankilla on lain mukaan jopa velvollisuus kieltäytyä asiakassuhteen avaamisesta, jatkamisesta tai toimeksiannon hoitamisesta.
Pakotteet perustuvat kansainväliseen tai pakotteita määräävän valtion kansalliseen lainsäädäntöön. Pankit eivät itse voi asettaa pakotteita tai vaikuttaa niihin. Pakotteisiin liittyviä rajoitteita ovat mm. varojen jäädyttäminen, aseiden myyntikielto, matkustuskielto, tuonti- ja vientirajoitteet sekä tiettyjen palvelujen tarjoamista koskeva kielto. Pakoteohjelmiin voi myös sisältyä finanssipalvelujen tarjoamista koskevia rajoitteita. Kansainvälinen pakotetilanne ja tiettyihin maihin liittyvät riskit saattavat estää maksujenvälityksen kokonaan joihinkin maihin.
Vertaamme maksu- ja asiakastietoja pakotteista annettuihin tietoihin. Tarvittaessa pyydämme asiakkailtamme lisätietoja. Näin varmistamme, että noudatamme sääntelyä ja viranomaisten asettamia velvoitteita ja voimme tarvittaessa ryhtyä niiden edellyttämiin toimenpiteisiin.
Pakoteriskien hallintaan liittyvät tarkistukset saattavat joskus aiheuttaa viivettä osaan maksuista. Teemme parhaamme välttääksemme ylimääräiset viivästykset.
Moni on kuullut puhuttavan tietojenkalastelusta, rakkaushuijauksista, huijausviesteistä ja haittaohjelmista. Nämä ovat esimerkkejä petoksista, joilla tarkoitetaan pankin asiakkaisiin kohdistuvia väärinkäytöksiä. Niiden avulla asiakkaiden varoja yritetään saada oikeudettomasti haltuun, käyttämällä petollisia ja rikollisia keinoja.
Huijauksilta on mahdollista suojautua, vaikka niitä tapahtuu jatkuvasti ja ne muuttavat koko ajan muotoaan. Varo, varmista, varoita -kampanjan helppo muistisääntö on:
- Varo viestejä ja muita yllättäviä yhteydenottoja, jotka kehottavat sinua toimimaan tai jotka sisältävät linkkejä.
- Varmista, että yhteydenotot tulevat oikeasti sieltä, mistä ne vaikuttavat tulevan. Kirjaudu palveluihin turvallista reittiä pitkin: kirjoita palvelun suora osoite selaimen osoiteriville tai siirry palveluun tallentamasi kirjanmerkin kautta. Älä käytä hakukoneiden tarjoamia linkkejä. Jos palvelua voi käyttää sitä varten tehdyn sovelluksen avulla, käytä sitä.
- Varoita huijauksista myös muita: läheisiä, tuttuja ja työkavereita. Tee tarvittaessa rikosilmoitus poliisille ja ilmoita huijauksista myös Traficomin Kyberturvallisuuskeskukseen.
Rahanpesulla tarkoitetaan toimintaa, jossa rikoksella tai laittomasti hankitun rahan alkuperä tai omistajat pyritään piilottamaan kierrättämällä rahaa laillisen maksujärjestelmän läpi. Terrorismin rahoittamista on varojen antaminen tai kerääminen joko suoraan tai välillisesti terrorismin rahoittamiseen tai tietoisena siitä, että niillä rahoitetaan terrorismia.
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä keskeisessä roolissa on asiakkaiden tunteminen. Kun meillä on kattavat tiedot asiakkaistamme, heidän liiketoiminnastaan ja käyttämistään palveluista, pystymme havaitsemaan, jos jotakin tapahtumaa on syytä pitää epätavanomaisena. Kaikilla pankeilla on velvollisuus perusteellisesti selvittää havainnot epätavanomaisista tapahtumista, ja tarvittaessa keskeyttää liiketoimi, kunnes asiakkaalta on saatu riittävästi lisätietoja. Lisäksi pankeilla on velvollisuus ilmoittaa havaitsemistaan epätavanomaisista liiketoimista Keskusrikospoliisin Rahanpesun selvittelykeskukselle.
Lue lisää rahanpesu.fi-palvelusta.
Korruptio on vaikutusvallan väärinkäyttöä edun tavoittelemiseksi. Väärinkäyttö voi olla lainvastaista tai muuten epäeettistä toimintaa. Korruptio voi ilmetä esimerkiksi oikeudettomien etuuksien antamisena tai ottamisena, eturistiriitoina tai ystävien tai sukulaisten suosimisena. Säästöpankkiryhmässä ei sallita korruptiota missään muodossa, ei liiketoiminnassa eikä liikekumppanuussuhteissa.
Noudatamme varovaisuutta lahjojen ja vieraanvaraisuuden vastaanottamisen ja tarjoamisen suhteen. Emme koskaan tarjoa tai vastaanota lahjaa, vieraanvaraisuutta tai palvelusta, joka voidaan tulkita lahjonnaksi tai yritykseksi vaikuttaa liiketoimintaan.
Oman sisäisen valvontamme lisäksi kannustamme henkilöstöämme avoimuuteen, jos heille syntyy epäily lain tai säännösten rikkomisesta tai epäeettisestä toiminnasta. Meillä on sisäisessä käytössä riippumaton kanava, jonne epäilystä voi ilmoittaa luottamuksellisesti. Ilmoitusten käsittelijöinä toimivat riippumattomien toimintojen nimetyt henkilöt, ja käsittelyssä noudatetaan ilmoittajansuojelulain salassapitosäännöksiä.
Jos asiakkaallamme herää epäily finanssialaa koskevan sääntelyn rikkomisesta tai epäeettisestä toiminnasta Säästöpankkiryhmässä, epäilystä voi ilmoittaa Finanssivalvonnalle, joka on rahoitus- ja vakuutusala valvontaviranomainen Suomessa. Katso Finanssivalvonnan ohjeet epäilystä ilmoittamiseen.