Trainee-ohjelma: Uusia mahdollisuuksia finanssialan tulevaisuuden tekijöille

Säästöpankki Kalanti-Pyhärannan trainee-ohjelma tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden pankki- ja rahoitusalan tulevaisuuden osaajille. Ohjelman 4–8 kuukauden mittainen harjoittelujakso avaa ovet finanssialan monipuoliseen maailmaan ja tarjoaa mahdollisuuden oppia pankkitoiminnan eri liiketoiminta-alueista. Traineet pääsevät kehittämään ammatillisia taitojaan käytännön työtehtävissä ja kasvamaan tulevaisuuden pankkialan asiantuntijoiksi.

Säästöpankin brändikuva.

Tässä artikkelissa Ellaliisa, yksi ohjelman trainee-harjoittelijoista, jakaa omia kokemuksiaan ohjelman ajalta ja kertoo, miten trainee-jakso on vaikuttanut hänen uraansa ja ammatilliseen kehittymiseensä.

Trainee-kokemuksia: Ellaliisan tarina

"Moikka! Olen Ellaliisa, vastavalmistunut kauppatieteiden maisteri ja aloitin helmikuussa 2024 Säästöpankki Kalanti-Pyhärannan trainee-ohjelmassa. Alusta asti trainee-jakso on ollut minulle äärimmäisen opettavainen kokemus. Aikaisempaa kokemusta pankkialalta minulla ei ollut, joten kaikki oli uutta ja mielenkiintoista. Parhaimmat oppimiskokemukseni olen saanut kassapalveluista, sillä siellä vastaan voi tulla lähes mitä tahansa asiakaspalvelutilanteita."

Arki trainee-ohjelmassa

Ellaliisan mukaan trainee pääsee nopeasti mukaan arkipäivän rutiineihin. Aluksi niin työympäristö, ihmiset kuin järjestelmätkin tuntuvat uudelta, mutta tekemisen ja työkavereiden tuen kautta oppiminen on ollut sujuvaa.

"Meidät traineet otettiin heti mukaan käytännön työtehtäviin ja pääsimme tekemään samoja tehtäviä kuin muutkin tiimiläiset. Olen päässyt osallistumaan myös koko henkilöstön yhteisiin virkistyspäiviin, joissa on ollut mahdollisuus tutustua kollegoihin rennommin ja jakaa ajatuksia työasioista. Ryhmähenki on loistava, ja apua saa aina, kun sitä tarvitsee."

Tyypillinen työpäivä

Ellaliisan tyypillinen työpäivä alkaa noin kello kahdeksan. Ensimmäisenä hän käy läpi saapuneet viestit ja valmistautuu päivän tapaamisiin.

"Yksi tavallisimmista tehtävistäni on asiakkaiden laskujen maksaminen ja muiden juoksevien asioiden hoitaminen. Päivästä riippuen työtehtävät voivat vaihdella suurestikin, mutta pääosassa on aina asiakaspalvelu joko kasvotusten tai eri yhteydenottovälineiden kautta. Onkin tärkeää olla valmis mukautumaan päivän tarpeisiin, sillä asiakastilanteet voivat olla hyvin monipuolisia."

Vinkkejä uusille traineille

Ellaliisalla on muutamia neuvoja uusille trainee-ohjelmaan osallistuville.

"Tule aina avoimin mielin työpäiviin! Kaikkea ei pysty heti oppimaan, vaan kehitys on jatkuvaa ja aina tulee jotain uutta opittavaa vastaan. Ympärilläsi on työkavereita, joilta saat kysyttyä apua ja neuvoa kinkkisissä tilanteissa, ja nämä on niitä hyviä oppimisen hetkiä. Kun rohkeasti osallistut ja menet uusiin tilanteisiin mukaan, opit uusia asioita ja pääset kehittämään osaamistasi. Omalla kiinnostuksella ja tekemisen palolla pääsee jo pitkälle!"

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista