Pankkitunnusten oikeanlainen käyttö on uusi kansalaistaito

Asiointi digitaalisissa palveluissa on arkipäivää. Pankkitunnuksia tarvitaan pankkiasioinnin lisäksi myös muuhun tunnistautumiseen, esimerkiksi viranomaispalveluissa. Valitettavasti myös rikolliset ovat siirtyneet verkkoon. Verkkoasiointia ei ole silti syytä pelätä, vaan on tärkeää opetella turvalliset tavat verkkoasiointiin liittyen.

Huijarit ovat siirtyneet viime vuosina verkkoon, ja esimerkiksi pankkitunnusten kalasteluhuijaukset ovat nykyään valitettavan yleisiä. Tunnuksia kalastellaan niin huijausviestein ja -puheluin kuin hakukoneidenkin avulla. Pankit ovat kehittäneet useita turvamekanismeja, jotka torjuvat pankkitunnusten kaappauksia.

Lammin Säästöpankki haastaa kaikki suomalaiset opettelemaan turvallista pankkiasiointia

Lammin Säästöpankki haluaa haastaa kaikki suomalaiset opettelemaan oikeanlaista pankkitunnusten käyttöä. Pankkitunnusten käyttöosaaminen on tärkeä kansalaistaito, jopa kriittinen osa ihmisten digiosaamista. ”Varsinkin ikääntyvillä asiakkailla on usein huolta siitä, miten pankkitunnuksia eri tilanteissa voi käyttää. He pyytävät ja haluavat pankilta apua näissä asioissa. Me Lammin Säästöpankissa koemme velvollisuudeksemme auttaa alueemme ihmisiä digiasioissa yleisemminkin", liiketoimintajohtaja Martti Hakala sanoo.

”Pankkitunnuksia voi käyttää rauhallisin mielin, kunhan perusasiat ovat kunnossa. Todella pitkälle pääsee sillä, kun muistaa pitää tietokoneen ja älylaitteen tietoturvan ajan tasalla eikä koskaan hae verkkopankkia hakukoneiden avulla", sanoo asiakkuusjohtaja Noora Vitikainen Lammin Säästöpankista. Vitikainen muistuttaa, että monissa virallisissa palveluissa, kuten Omakannassa tai Kelan ja verottajan kanssa asioidessa tarvitaan pankkitunnuksia. ”Ei siis ole mitään syytä pelätä pankkitunnusten käyttöä.”

Säästöpankista apua tarjolla Opastus pankkipalveluihin -tilaisuuksissa

Lammin Säästöpankki järjestää Opastus pankkipalveluihin -tilaisuuksia 25.4. Lammilla, 26.4. Hyvinkäällä, 28.4. Hämeenlinnassa sekä 4.5. Klaukkalassa. Näissä tilaisuuksissa pankin asiantuntijat kertovat vinkit turvalliseen digiasiointiin ja auttavat asiakkaita käyttämään omia laitteitaan turvallisessa tilassa, pankin konttorissa. Turvallisen digiasioinnin lisäksi on mahdollisuus tutustua muihin arkea helpottaviin pankkipalveluihin.

Ilmoittautuminen tilaisuuksiin puhelimitse 010 441 7000 tai osoitteessa https://bit.ly/lammi-opastus-pankkipalveluihin

 

Lisätiedot:

Noora Vitikainen
Asiakkuusjohtaja, Lammin Säästöpankki
noora.vitikainen@saastopankki.fi
040 172 9112

Kirjoitettu
Tyyppi
Uutinen
Julkaisija

Ajankohtaista