Lapsen pankkiasiat, usein kysyttyä
Miten avaan lapselle tilin? Entä miten voin säästää lapselle? Voinko lahjoittaa rahaa lapselle ilman veroja? Lue usein kysytyt kysymykset vastauksineen.
Tahdotko järjestää lapsesi pankkiasiat hyvälle mallille? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme tai varaa aika verkkotapaamiseen.
Lapselle säästäminen
Tili lapselle
Alaikäisen lapsen tilin avaamisesta huolehtivat hänen huoltajansa. Tilin avaamiseen tarvitaan molempien huoltajien suostumus riippumatta siitä, asuuko lapsi vain toisen huoltajan luona. Pankkiin soittamalla saat sähköisesti allekirjoitettavan valtakirjan, jolla toinen huoltaja voi avata tilin yksin. Jos olet yksinhuoltaja, todistus yksinhuoltajuudesta riittää. Huoltajien hoitamaan asiakkuuden ja tilin avaukseen ei vaadita alaikäisen lapsen tunnistamista passista tai henkilökortista.
Joissain tilanteissa, esimerkiksi palkkatuloja ja nuoren omia sosiaalietuuksia varten, 15 vuotta täyttänyt nuori voi myös itse avata tilin itselleen. Tiliä avatessa tulee esittää työtodistus tai todistus saatavasta etuudesta, ja nuori tulee tunnistaa passista tai henkilökortista.
Tilin avaamiseen alaikäiselle tarvitaan lapsen henkilötunnus sekä molempien huoltajien suostumus, yksinhuoltajalla todistus yksinhuoltajuudesta riittää. Asiakkuuden ja tilin avaus onnistuu helposti esimerkiksi verkkotapaamisessa.
Pankkiin soittamalla saat sähköisesti allekirjoitettavan valtakirjan, jolla toinen huoltaja voi avata tilin. Valtakirjan ja sopimusten sähköinen allekirjoittaminen onnistuu, kun huoltajilla on käytössään jonkin suomalaisen pankin pankkitunnukset. Valtakirjassa sovitaan lapsen pankkipalveluista ja määritellään, kuka lapsen tiliä voi käyttää – kumpikin huoltaja erikseen vai aina yhdessä. Tilin avauksen yhteydessä ei tarvitse vielä tallettaa rahaa.
Pääsääntöisesti lapsen huoltajat käyttävät alaikäisen lapsen pankkitiliä yhdessä. Sovittaessa lapsen tiliä voi käyttää myös kumpikin huoltajista erikseen. Tällöin lapsen tili voidaan liittää käyttöoikeutetun huoltajan verkkopalveluun.
Jos molemmat huoltajat antavat siihen luvan, lapsi voi käyttää omaa tiliään itse. Tällöin henkilöllisyyden todentamiseen tarvitaan lapselle passi tai kuvallinen henkilökortti. Omaa käyttöä varten kannattaa avata lapselle käyttötili, johon siirretään vain sopiva määrä rahaa.
Pankkikortti lapselle
Lapsi voi saada Säästöpankin Visa Debit Online (ent. Visa Electron) -kortin käyttöönsä molempien huoltajien suostumuksella 10 vuotta täytettyään tai huoltajien harkinnan mukaan jo tätä nuorempanakin. Ennen kortin luovuttamista lapsen käyttöön, tulee hänen tunnistautua pankissa passilla tai henkilökortilla. Tunnistautuminen tapahtuu, joko korttitilauksen yhteydessä tai kortin noudon yhteydessä. Oma kortti helpottaa myös huoltajien arkea, kun lapsi saa helposti sopivan ja tarvitsemansa summan käyttöönsä pieniin menoihin. Korttitilaus onnistuu helposti esimerkiksi verkkotapaamisessa.
Jos lapsen tilin avauksen yhteydessä tehdyssä valtakirjassa on määritelty valmiiksi kortin tilaukseen liittyvät valtuutukset kuntoon, voi toinen huoltaja hoitaa kortin tilauksen yksin. Voit tarkastaa valtakirjan tilanteen verkkopankin chatissa, verkkoviestillä tai soittamalla asiakaspalveluun. Valtakirjan ollessa kunnossa, voit hoitaa korttitilauksen puhelimitse. Tietojen tarkastaminen ja kortin tilaaminen vaatii tunnistautumisen jonkin suomalaisen pankin pankkitunnuksilla.
Kun annat lapsellesi oman kortin, muista nämä:
- Voit huoltajana seurata kortin käyttöä omasta verkkopankistasi.
- Kortille kannattaa asettaa käyttörajat ja maantieteellinen rajaus. Lomamatkojen ajaksi käyttöaluetta voidaan tilapäisesti laajentaa.
- Kortilta voidaan erikseen estää verkkokauppamaksut.
- Myös automaattinostot voidaan estää tarvittaessa ja korttia voi käyttää tällöin vain maksamiseen.
- Lapsen kanssa on hyvä käydä läpi kortin turvallista säilyttämistä. Esimerkiksi tunnuslukua ja korttia ei saa säilyttää samassa paikassa. Korttia tai sen tietoja ei myöskään saa luovuttaa toiselle henkilölle. Kortin kuvaaminen sosiaaliseen mediaan tarkoittaa korttitietojen luovuttamista eteenpäin ja tätäkään ei tule tehdä.
- Jos kortti katoaa tai jää automaattiin, sulje kortti välittömästi soittamalla numeroon 020 333. Vastuu kortin käytöstä lakkaa vasta, kun katoamisilmoitus on tehty.