Sparbanksgruppen och Nets utvidgar sitt samarbete - artificiell intelligens ger kunderna ännu bättra skydd vid kortbetalning

Sparbanksgruppen och nordens ledande aktör inom betalningsbranschen Nets utvidgar sitt samarbete. I och med de nya moderna tjänsterna förbättras säkerheten i Sparbankens kunders kortbetalning ytterligare.

I och med att kortsäkerhetens betydelse betonas ytterligare har Sparbanksgruppen tagit i bruk Nets moderna tjänst som fungerar i realtid för att förhindra kortmissbruk. Systemet som baserar sig på artificiell intelligens och samarbete mellan branschens mest erfarande experter övervakar ständigt korttransaktionerna och systemet kan identifiera misstänkta korttransaktioner betydligt effektivare än förr.

”Vi vill att våra kunder ska kunna sköta sina ärenden ännu säkrare och smidigare än tidigare. Kortsäkerhetens betydelse betonas allt kraftigare i dagens värld och med samarbetet får våra kunder mera säkerhet i kortbetalningarna”, berättar kortbetalningschefen Hanna Oiva från Sparbanksgruppen.

Nets ställning som Nordens största och hela Europas näst största aktör i betalningsbranschen ger en unik mängd data för den artificiella intelligensen att utnyttja. Nets behandlar miljarder korttransaktioner varje år i Norden. En så stor mängd data gör det möjligt för den artificiella intelligensen att verka effektivt och att ge det bästa möjliga skyddet för slutkundens kortuppgifter.

”Systemet som representerar Nets nyaste teknik ger verkligt mervärde till såväl bankerna som deras kunder. Vårt eget folks decennier långa erfarenhet av att förhindra missbruk kombinerad med artificiell intelligens och maskininlärning är en mycket effektiv helhet”, berättar fraud manager Kalle Varmola på Nets.

Bedrägeriförsök upptäcks allt bättre

Sparbanken använder i fortsättningen också Nets Consumer Protection-tjänst som förhindrar att man ramlar i beställningsfällor dvs. t.ex. en mobiltelefon för en euro. Nets följer hela tiden upp korttransaktionerna och analyserar samtidigt de reklamationer gällande beställningsfällor som kortinnehavarna skickar. Av dem uppstår en feed med vilken man kan identifiera de situationer som ser ut som beställningsfällor och betalningen kan förhindras.

Användningen av kortet begränsas i stället för att spärras

Sparbanken använder också Nets Smart Block-tjänst som underlättar kortinnehavarens liv betydligt. Med hjälp av Smart Block behöver kortet inte spärras helt i situationer där man misstänker att kortuppgifter har hamnat i fel händer. I stället kan man begränsa användningen av kortet till exempel i anslutning till ett dataintrång. Kortinnehavaren kan använda sitt kort för transaktioner som hen godkänner med sin PIN-kod eller i nätköp identifierad med bankkoderna. Kunden råkar alltså inte i knipa på resor eftersom kortet inte spärras för gott innan det nya kortet har levererats.

 

För ytterligare information:

Hanna Oiva

kortbetalningschef
Sparbanksgruppen
hanna.oiva@saastopankki.fi, 040 770 4899

 

Kalle Varmola
fraud manager
Nets Denmark A/S Finnish Branch
kalle.varmola@nets.eu, 050 320 6611

 

 Om Sparbanksgrupp

Sparbanksgruppen främjar individens och samhällets ekonomiska välstånd. Vi vill att vi ska vara kända för mod, expertis och passion för utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av 23 lokala Sparbanker och Sparbankscentralen i Vallgård i Helsingfors. Vi erbjuder våra företags- och privatkunder utöver heltäckande banktjänster dessutom placeringstjänster, hembytestjänster och försäkringstjänster. Sparbanksgruppen sysselsätter ca 1 400 personer på olika håll i Finland.

 

Om Nets

Nets är specialister på innovativa och digitala betalningar. Genom att samla banker, företag och konsumenter i ett internationellt nätverk möjliggör Nets digitala betalningar. Nets har 2 400 medarbetare i både Norden och Baltikum och erbjuder ett brett utbud av korttjänster, kontoöverföringar samt betalningslösningar för företag och har omkring 300 000 olika typer av handlare som kunder.

.

 

Skriven
Typ
Nyhet
Utgivare

Intressant just nu