Kundkännedom är också i ditt intresse

När du öppnar en bankrelation ber banken dig om många olika uppgifter, och uppgifternas aktualitet kontrolleras regelbundet under hela kundrelationen. Varför behöver banken information och hur vet jag när det är säkert att tillhandahålla den? Leena Özcelik, compliance-expert på Sparbanksgruppen, sammanfattar i artikeln varför kundkännedom är i ditt intresse och hur du säkerställer att du kan uträtta ärenden på ett säkert sätt.

Sparbankens varumärke bild.

Kundkännedom är en lagstadgad skyldighet för alla banker. Banken ska försäkra sig om kundens identitet och känna till kundens ekonomiska ställning och verksamhet samt grunderna för att använda tjänsterna. Uppgifterna ska även hållas uppdaterade under hela kundrelationen. Därför verifierar banken din identitet, till exempel med ett pass eller identitetskort, eller med stark elektronisk identifiering, och kontrollerar regelbundet att din kundinformation är aktuell. Banken sköter omsorgsfullt om en säker behandling och lagring av dina uppgifter.

Syftet med regleringen är att skapa ekonomisk trygghet i samhället, eftersom till exempel kampen mot penningtvätt grundar sig på kundkännedom. Med penningtvätt avses verksamhet där man försöker utplåna ursprunget eller ägarna till pengar som erhållits olagligt genom att cirkulera medlen genom ett lagligt betalningssystem. Med hjälp av kundkännedom kan bankerna upptäcka avvikande transaktioner på sina kunders konton och begära ytterligare information om ursprunget till avvikande transaktioner. Alla banker har en lagstadgad skyldighet för att grundligt utreda de avvikande observationerna och vid behov avbryta betalningstransaktionen tills man har fått tillräcklig information om betalningen från kunden.

Kundkännedom ligger också i ditt intresse

Om dina bankkoder har råkat i fel händer kan det vara till stor nytta att din bank känner till dina vanliga utgiftsvanor. I kampen mot olika typer av bedrägeri och missbruk är det viktigt att banken upptäcker om det förekommer avvikande betalningar på kundens konto, till exempel till utländska konton eller andra ovanliga destinationer. I vissa fall kan banken fördröja betalningsförmedlingen och kontrollera om betalningarna har gjorts med avsikt och säkert, eller om bedragaren har lyckats komma emellan.

Dessutom spelar kundkännedom en viktig roll för att du ska få bästa möjliga service från din bank i olika livssituationer. När vi väl har bekantat oss med dig och din ekonomiska situation kan vi bättre bedöma vilka av våra produkter och tjänster passar dig. På så sätt kan vi hjälpa dig att planera din ekonomi så att ditt ekonomiska välbefinnande stärks och din ekonomi gör att du kan ha den vardag du vill ha.

Banken ber endast om dina uppgifter via stark autentisering

Bedragare vet också att alla bankkunder regelbundet måste uppdatera sina kunduppgifter med banken. Det är därför bedragare kan prova lyckan genom att utge sig för att vara en banktjänsteman på telefon eller skapa trovärdiga bluffwebbplatser som efterliknar bankens riktiga webbplats.

Tänk på dessa saker, så kan du skydda dig mot många bedrägeriförsök:

  1. Bankens kundinformation kan endast uppdateras med stark autentisering. Hos oss kan kunduppgifter uppdateras när du är inloggad i nätbanken eller Sparbanken Mobil. Vi säkerställer också stark autentisering under samtal. Ange inte din information om du inte har kommit till sidan via stark autentisering.
  2. Bluffmeddelanden lockar dig att klicka på en länk. I text- eller e-postmeddelanden som skickas av banken använder vi aldrig länkar som omdirigerar dig till en annan webbplats för att ange dina uppgifter. I ett äkta meddelande ger vi dig anvisningar om hur du uppdaterar informationen själv i nätbanken eller i Sparbanken Mobil.
  3. Börja alltid använda Sparbankens nättjänster genom att ange bankens adress www.saastopankki.fi i webbläsaren. Logga inte in på banktjänsterna via en sökmotor, t.ex. Google eller Bing, eftersom det bland annonslänkarna kan finnas bedrägerier.
  4. Om du är osäker kan du alltid bekräfta riktigheten i kontakten med banken. Om du misstänker att ett samtal eller meddelande som du har fått från Sparbanken inte är äkta, avbryt samtalet eller interaktionen och kontakta din bank direkt för att bekräfta saken.
Kategorier
Hem bostad och vardag Säkerhet

Intressant just nu