Effekterna av corona – aktuell information
För att hjälpa dig har vi sammanställt information om hur det lönar sig agera i den exceptionella situationen.
För att hjälpa dig har vi sammanställt information om hur det lönar sig agera i den exceptionella situationen.
1.7.2020. Stöd för företag i coronavirussituationen
16.3.2020 Mera stöd och rådgivningstjänster i privat- och företagskundernas coronavirussituation
Portföljförvaltaren Johan Hamströms blogginlägg: Dit försvann besparingarna – eller gjorde de?
Hur påverkas marknaden av corona? Sp-Fondbolagets synpunkter
Coronaviruspandemin har påverkat hela världsekonomin, och placeringsmarknaderna fluktuerar kraftigt. Placeringarnas värde har redan sjunkit kraftigt under en exceptionellt kort tid. I en situation som denna lönar det sig för placeraren att hålla huvudet kallt och hålla fast vid den egna långsiktiga sparplanen.
Sparbankens fonder förvaltas av sakkunniga specialister, som aktivt och långsiktigt sköter placeringarna i alla marknadslägen. Hela vår portföljförvaltning följer ständigt med marknaden och nödvändiga åtgärder vidtas snabbt.
Placerare bör inte göra förhastade beslut, speciellt om det inte finns ett akut behov av pengarna. Det är värt att komma ihåg att eventuella förluster realiserars först då placeringarna säljs. Risken för försäkringsinvesteringar kan justeras genom att byta investeringar, till exempel genom nättjänsten, och det är inte nödvändigt att säga upp försäkringsavtalet. Nu är det också en bra tid att påminna sig om det ursprungliga investeringsmålet, och den egna risktoleransen och investeringshorisont. Upp- och nedgångar på marknaden hör till placerandets natur och historien har visat att marknadsutvecklingen på långsikt varit positiv.
Läs också:
Portföljförvaltare, Johan Hamströms blogginlägg: Ditt försvann besparingarna – eller gjorde de?
Verket för finansiell stabilitet svarar för insättningsgarantin. Sparbankerna, likt alla andra banker i Finland som är auktoriserade är medlemmar i den inhemska insättningsgarantifonden. Insättningar i Sparbanker som tillhör Sparbankernas sammanslutning har en garanti upp till 100 000 euro.
Coronapandemin inverkar tyvärr även på våra kontors öppettider. Ifall det sker ändringar i öppettiderna, hittar du information på din egen Sparbanks webbsida. Öppettiderna uppdateras kontinuerligt då situationen förändras.
I undantagssituationer rekommenderar vi att sköta bankärenden i våra digitala kanaler, till exempel med nätmöte.
På grund av coronaviruspandemin sker det undantag i bankkontorens öppettider. Undantagstiderna, kan du läsa mer om på din lokala Sparbanks webbsida, men i denna situation rekommenderar vi starkt att sköta möten online eller via telefonen. Du kan delta i ett nätmöte hemifrån vid din egen dator. Du kan boka tid för ett nätmöte i nätbanken. Läs mer om nätmötet och om hur du bokar tid.
Om du redan har en tid bokat, kan du tyvärr inte under samma dag boka om det till ett nätmöte, men det går lätt att boka om mötet till ett telefonmöte.
Om du känner dig sjuk, avboka tiden. I denna situation är det mycket viktigt att alla förhåller sig alvarligt till minsta tecken på sjukdom, och agerar där enligt. På kontoren ägnar vi särskild uppmärksamhet åt hygien och undviker till exempel handskakning.
I undantagssituationer ändras kontorens öppettider och vissa kontor är stängda. Information om ditt närkontor hittar du på din Sparbanks webbsida. Om något kontor stänger och du har ett betalkort i användning kan du lyfta pengar:
Om du inte har ett betalkort i bruk rekommenderar vi att du funderar ifall det skulle löna sig att lyfta lite mera pengar för säkerhetens skull – var dock noga med att pengarna kommer säkert hem – rör dig med taxi eller be om hjälp av dina nära.
Sparbankens kunder som tillhör en, av myndigheterna definierad riskgrupp, kan vid behov beställa kontanter till Postens servicepunkter under denna situation som orsakats av coronaviruset. På detta sätt säkerställer vi med vår verksamhet en säker tillgång till kontanter under coronavirusepidemin.
En kontantbeställning kan du göra via din egen lokala bank eller via vår kundtjänst. Kontanter kan beställas mellan 200 – 2000 euro, och pengarna levereras som sedlar. Kontanterna levereras på ett säkert sätt, som Assurerad försändelse.
Hela postens omfattande servicenätverk är till förfogande, så kontanter kan beställas till en servicepunkt som passar dig bäst: postkontor eller servicepunkter, inte Smartpost eller paketautomater.
Du är inte ensam i situationen. Vi har ökat vårt stöd och rådgivningstjänster för alla privat- och företagskunder som påverkas ekonomiskt av coronaviruset – oavsett om det är frågan om arbetslöshet, permitteringar, eller minskad efterfrågan och avbokade beställningar för företag.
Tjänsterna är till för våra kunder, som lider av coronavirusets plötsliga ekonomiska effekter, och som uppfyller kraven för kreditvärdighet.
För att påskynda behandlingen av din ansökan, se till att alla dina personuppgifter är uppdaterade. Du kan uppdatera din information genom att klicka på ditt namn i det övre högra hörnet i nätbanken, och välja Egna kontaktuppgifter under rubriken Egna uppgifter.
Såhär går du tillväga:
Om du redan är vår kund, rekommenderar vi att du fyller i låneansökan via nätbanken under Lån. När du fyllt i ansökan så kontaktar vi dig.
Om du inte än är vår kund, fyll i låneansökan eller bolåneansökan på våra webbsidor. Fyll i informationen noga – så kan vi ge dig ett lånerbjudande så fort som möjlig.
Ditt kreditkort kan ha två betalningsfria månader per år, då du får en Visa-faktura, men fakturans minimiamortering är 0€. Två på varandra följande månader är dock inte möjligt att få betalningsfria.
Du kan också minska minimiamorteringen på din Visa-faktura, så att amorteringskravet passar din situation bättre. Som lägst kan amorteringen vara 5%.
Det är kostnadsfritt att ändra minimiamorteringen eller kreditgränsen. Båda ändringarna kan du göra i nätbanken på första sidan, vid "Gör ändringar i kortkrediten", en förutsättning är att du skött dina Visa-fakturor tid.
Flera researrangörer / flygbolag / hotell har kontaktat sina kunder för instruktioner om hur man går vidare med bokningar. Kunden bör därför i första hand få information från tjänsteleverantören om statusen för bokningen.
Om den köpta resan inkluderar avbokningsskydd i enlighet med tjänsteleverantörens avbokningsregler har du rätt till återbetalning. Om tjänsteleverantören vägrar att återbetala den betalda hotellreservationen / resan / flygningen och du har betalat resan med Sparbankens betalkort, kan du göra en kortreklamation. En bokningsbekräftelse, e-postdiskussioner med tjänsteleverantören och avbokningsvillkor krävs som bilaga till klagomålet.
Flera researrangörer / flygbolag / hotell har kontaktat sina kunder för instruktioner om hur man går vidare med bokningar. Du bör i första hand följa instruktionerna från din tjänsteleverantör.
Om din bokning inkluderar en avbokningsrätt och du har betalat för din bokning med Sparbankens betalkort, men säljaren samtycker inte till att återbetala betalningen gör en reklamation.
Om det betalda boendet / flygningen inte inkluderar en avbokningsrätt enligt villkoren är banken inte skyldig att återbetala betalningen du har gjort i dessa fall.