Lättare för våra kunder: Onlinebetalning med enkel autentisering
Processen för nätbetalning i Sparbanken kommer att förenklas från och med den 10 november 2022. I framtiden krävs endast en bekräftelse för att bekräfta en onlinebetalning, till exempel till en webbutik eller researrangör. Autentiseringsalternativen förblir oförändrade, dvs. Sparbanken Identifiering-appen eller nyckelkodskortet i pappersformat tillsammans med tilläggsbekräftelse via sms.
Vad förändras?
Hittills har kunden för att göra en online-betalning med Sparbanken först loggat in på Sparbankens mobil- eller nätbank med Sparbanken Identifiering-appen eller ett nyckelkodsnummerkort och en tilläggsbekräftelse via sms, varefter han/hon separat har bekräftat betalningen med Sparbanken Identifiering-appen eller en tilläggsbekräftelse via sms.
I fortsättningen kommer uppgifter om nätbetalningen som ska bekräftas (mottagare, mottagarens kontonummer och betalningsbelopp) visas på Sparbankens betalningssida. Kunden identifierar sig och bekräftar betalningen på tjänstens förstasida. Efter detta kan kunden fortfarande välja vilket betalkonto hen vill använda och acceptera att betalningen genomförs. Godkännande av betalning kräver inte längre separat bekräftelse med Sparbanken Identifiering-appen eller tilläggsbekräftelse via sms.
Mot en enkel och konsekvent e-handel
Vi utför ett kontinuerligt utvecklingsarbete för att våra kunder ska kunna göra affärer online så smidigt som möjligt – med hänsyn till informationssäkerheten. Läs mer om säkerhet.
- Skriven
- Typ
- Nyhet
- Utgivare