Gick det inte att betala kontaktlöst?
Korten har räknare som följer antalet transaktioner som gjorts i form av kontaktlösa betalningar. När räknaren uppnått en viss gräns hänvisar betalterminalen kortinnehavaren att placera kortet i terminalen och godkänna inköpet med PIN-koden.
I vissa situationer kan det dock hända att det inte visas några anvisningar om att placera kortet i terminalen, utan terminalen meddelar att betalningstransaktionen har förkastats – trots att kortet är gångbart och det finns täckning på kontot för betalningen av inköpet. I en sådan situation behöver du inte byta kortet till ett annat eller låta bli att köpa och lämna varorna vid kassan. Gör betalningen på nytt genom att placera kortet i terminalen och godkänna inköpet med PIN-koden. Därefter lyckas nästa kontaktlösa betalning igen.
Ett läge där en betalterminal meddelar att en kontaktlös betalning förkastas på grund räknaren är övergående. Senare i år (uppskattningsvis i september) kommer betalterminalerna att, i stället för meddelandet om förkastad betalning, börja visa anvisningar om att placera kortet i terminalen och godkänna betalningen med PIN-kortet. Därefter ska det inte längre uppstå situationer där en kontaktlös betalning med Sparbankens kort förkastas utan skälig anledning.
Vi beklagar olägenheter som detta medför!
- Skriven
- Typ
- Nyhet
- Utgivare