Målet med Sparbanksgruppens principer för God affärssed (Code of Conduct) är att säkerställa att man handlar ansvarsfullt, etiskt och följer lagar och myndighetsföreskrifter och anvisningar inom Sparbanksgruppen. Alla anställda inom Sparbanksgruppen ska känna till dessa principer och följa dem.
Principerna inkluderar bland annat regleringsenlig verksamhet, beaktande av hållbar utveckling, samarbete och rättvisa, bekämpning av korruption och mutor, intressekonflikter och hantering av konfidentiell information och insiderinformation.
Regleringsenlig verksamhet
Det är ytterst viktigt för Sparbanksgruppen att vi följer gällande lagar och bestämmelser i all vår verksamhet. För att följa lagar och förordningar har Sparbanksgruppen utarbetat principer och riktlinjer som styr verksamheten och som varje anställd måste följa.
Att beakta hållbar utveckling
Att främja målen för hållbar utveckling innebär att vi beaktar och tillämpar principerna gällande miljöpåverkan, social påverkan, såsom mänskliga rättigheter, och god förvaltning i all vår verksamhet. I vår verksamhet uppmärksammar vi faktorer som påverkar klimatförändringen och strävar efter att minska den klimatbelastning vi orsakar.
Vi vill att både våra kunder och samarbetspartner ska kunna lita på vårt omdöme och vår ansvarsfullhet i alla lägen. Sparbanksgruppen stöder och respekterar grundläggande och internationellt erkända mänskliga rättigheter (inklusive arbets- och konsumenträttigheter) och standarder och säkerställer att vår affärsverksamhet inte påverkar de mänskliga rättigheterna negativt.
Vi har i vår hållbarhetsstrategi åtagit oss att minska vårt ekologiska fotavtryck och öka den positiva miljöpåverkan i vår egen verksamhet och värdekedja. Vi strävar efter att främja uppnåendet av målen i Parisavtalet och har satt upp klimatmål i vår hållbarhetsstrategi.
Samarbete och jämlikhet
Grunden för allt vi gör är ett gott samarbete såväl inom Sparbanksgruppen som med våra samarbetspartner. Ett gott samarbete förutsätter en saklig och respektfull behandling samt en öppen och rättvis samverkan.
Vi accepterar varandras olika bakgrunder, skillnader och personliga egenskaper och behandlar alla lika. Vi värdesätter mångfald och ser olika människor som en tillgång. I Sparbanksgruppen godkänns inte att anställda diskrimineras på grund av etnisk bakgrund, kön, religion, ålder eller sexuell läggning. Ingen som helst mobbning, diskriminering eller ofredande tillåts
Bekämpning av korruption och mutor
Korruption är att i vinstsyfte missbruka sitt inflytande. Missbruk kan vara olagligt eller på annat sätt oetiskt. Korruption kan vara till exempel att ge eller ta emot orättvisa förmåner, intressekonflikter eller att gynna vänner eller släktingar. Inom Sparbanksgruppen tillåts inga former av korruption, vare sig inom affärsverksamheten eller partnerrelationer.
Vi är försiktiga när det gäller att ta emot och erbjuda gåvor och gästfrihet. Vi erbjuder eller accepterar aldrig en gåva, gästfrihet eller tjänst som kan tolkas som mutor eller försök att påverka affärsverksamheten.
Intressekonflikter
Med intressekonflikt avses en situation där kundens intresse står i konflikt med det som är bäst för Sparbanken eller ett bolag inom Sparbanksgruppen, eller dess ledning eller en representant för personalen eller en annan kund. Vi identifierar och förebygger aktivt intressekonflikter som kan påverka kundens intressen. Om en intressekonflikt inte kan förhindras berättar vi ärligt också för kunden om att den förekommer.
Sparbanksgruppen har verksamhetsprinciper för hantering av intressekonflikter.
Hantering av konfidentiell information
Vår verksamhet grundar sig på förtroende. Därför är kunduppgifternas konfidentialitet och skyddet av personuppgifter samt att garantera datasäkerheten och skyddet av affärshemligheter ytterst viktigt för oss.
Tillämpandet av bank- och försäkringssekretess är en ovillkorlig förutsättning i all vår verksamhet. Vi behandlar konfidentiell information endast på det sätt och i den omfattning som krävs för att utföra arbetsuppgifterna.
Hantering av insiderinformation
Att använda eller uttrycka insiderinformation är förbjudet. Med insiderinformation avses korrekt och opublicerad information som gäller en eller flera emittenter eller ett eller flera finansiella instrument och som, om den offentliggjordes, sannolikt skulle ha betydande effekter på det finansiella instrumentets eller dess finansieringsderivats pris. Sparbanksgruppens personal kan få insiderinformation till exempel via samtal med kunder.
Vi följer Finansbranschen rf:s instruktioner för handel med finansiella instrument. Genom att följa instruktionerna idkar vi inte handel med våra egna personliga värdepapper eller andra finansiella instrument genom att missbruka insiderinformation eller annan konfidentiell information eller på ett sätt som sätter våra egna intressen framför kundens intressen. Dessutom varken råder eller uppmanar vi till exempel en annan person i vår närmaste krets att göra affärer på ett sätt som vi själva skulle vara förbjudna att göra.
Rapportering av överträdelser
I Sparbanksgruppen uppskattas en miljö som uppmuntrar till fri informationsförmedling. Vi har inrättat en oberoende kanal för rapportering av överträdelser mot regler och bestämmelser, den är öppen dygnet runt och fungerar på alla språk inom Sparbanksgruppen. Den som gör en anmälan via kanalen har skyddad identitet. Anmälningarna hanteras av utsedda personer med oberoende funktioner, och sekretessbestämmelserna i lagen om skydd för personer som rapporterar om överträdelser efterföljs.
Anmälningarna förmedlas alltid också till styrelsens revisionskommitté. Sparbankernas sammanslutning tolererar inte repressalier mot anställda. Våra anvisningar för rapportering av överträdelser har uppdaterats efter att lagen om skydd för visselblåsare trädde i kraft. Läs mer om anvisningarna för rapportering av överträdelser i vår ansvarsrapport.
Du kan läsa Principerna för god affärssed i sin helhet här (pdf).
Läs också mer om principerna för kundkännedom.