• Utveckling av personalens välbefinnande och kompetens

    Grunden och resursen för allt vi gör är en välfungerande och kompetent personal, vars ork vi tar hand om. Vi har ett nära samarbete med arbetspensionsbolag och företagshälsovårdspartner för att upprätthålla arbetsförmågan och välbefinnandet.
Sparbankens varumärke bild.

Arbetshälsa, -säkerhet och personalens välbefinnande

Vi vill att vår personal ska må bra och vi stödjer välbefinnandet på olika sätt. Sparbanksgruppen följer lagen om företagshälsovård och har åtagit sig att arbeta med externa samarbetspartner för att främja medvetenhet om hälso- och säkerhetsfrågor, förebygga arbetsrelaterade sjukdomar och olycksfall i arbetet, främja välbefinnande och ergonomi och minska frånvaron. Arbetsmiljöfrågor övervakas internt och i samarbete med externa samarbetspartner.

I Sparbanksgruppen upprätthålls arbetarskyddsverksamhet som omfattar hela personalen och regionala arbetarskyddsorganisationer och vi genomför arbetsplatsutredningar och uppföljning lokalt, vilket i enlighet med arbetarskyddslagen omfattar både riskbedömning och den grundläggande utredning som krävs enligt lagen om företagshälsovård. Arbetsplatsutredningar genomförs regelbundet, till exempel när arbetsförhållandena förändras eller när en ny verksamhet påbörjas. Samarbetspersonal inom arbetarskyddet deltar som experter i behandlingen av arbetarskyddsfrågor på arbetsplatsen.

De aktörer som utses av personalen ska representera personalen och agera för att främja välbefinnandet i arbetet och dela med sig av viktig information både till delegationen för samarbetsförhandlingar, chefer och personalen. Dessutom anordnar vi årligen bland annat gemensamma aktualitetsdagar för Sparbankens ledning och förtroendevalda. I Sparbanksförbundets ledningsgrupp ansvarar vår personalchef för arbetarskyddsverksamheten och i några av Sparbankerna, i enlighet med bankspecifik praxis, till exempel den verkställande direktören.

Utveckling av personalens kompetens

Framgång i kundaffärsverksamheten och den digitala förändringen förutsätter att var och en av oss ständigt upprätthåller och utvecklar vår egen expertis samt agerar som ett enhetligt lag. I Sparbanksgruppen stödjer vi utvecklingen av personalens kompetens genom att bygga olika modeller, observera arbetssätt, processer och kundmöten för att utveckla vår verksamhet och expertis.

Regelbundna utvecklings- och coachningsdiskussioner fokuserar på prestationsledning, stöd för välbefinnande och ork, samt kompetensutveckling och förväntningar på karriärutveckling. I diskussionerna ställer alla egna utvecklingsmål för den kommande perioden och definierar åtgärder för att uppnå dem. Användningen av modellen för arbetsrotation inom Sparbanksgruppen har främjat delning av personalens kompetens och lärande samt möjliggjort arbete i projekt och i nya arbetsuppgifter.

Under 2023 ordnades Sparbanksgruppens utbildningar, coachningar och möten i olika nätverk både på distans och på plats. Under året genomförde Sparbankscentralen omkring 200 utbildningar, genomgångar och andra evenemang. Dessa innefattade coachningsprogram för personalen och ledningen, kortare interna utbildningar och nätutbildningar, informationsgenomgångar för olika målgrupper samt temadagar. Vår lärmiljö erbjuder också kontinuerligt nätkurser i självstudieform för många olika målgrupper. Förutom att utveckla substanskunskapen ökade vi ytterligare vår kompetens inom bland annat förändringsledning, coachande chefsarbete och verksamhet med företagskunder.

Läs karriärberättelser och arbetstagarupplevelser i Sparbanksgruppen.