Aktiefonder placerar sina medel till största delen i aktier. Aktiefonderna kan uppdelas till exempel utifrån placeringsobjekten, det geografiska läget, bolagens bransch eller sektor eller storleken på bolagen.
Placeringsområdet kan vara till exempel Finland, euroområdet, Europa, Norden, hela världen eller tillväxtmarknaderna, till exempel Ryssland, Baltikum, Latinamerika eller Asien.
En aktiefond kan också placera sina medel i bolag av en viss typ eller storlek, till exempel i stora och stabila globalt verksamma företag, dvs. blue chip-bolag eller i små och medelstora företag, dvs. small cap och mid cap-bolag.
En placeringsfond kan specialisera sig genom att placera i en viss bransch, exempelvis skogsindustri, läkemedelsindustri, bioteknik eller telekommunikation. En fond kan också koncentrera sig på ett särskilt tema. Temat kan vara till exempel en social, teknologisk eller ekonomisk trend eller miljön. Med hjälp av en temafond vill placeraren dra nytta av trendernas inverkan på världsläget och ekonomin. Å andra sidan kan man med temaplacering försöka bekämpa olika globala hotbilder såsom klimatförändringen eller vattenbristen.
Avkastningsmålet för aktiefonder är att överskrida ett visst jämförelseindex
Avkastningsmålet för aktiefonder är att överskrida det jämförelseindex som valts utifrån placeringsobjekten, till exempel aktieindexet eller branschindexet för ett bestämt område. Uppgiften om vilket jämförelseindex som används hittar du i fondens faktablad för investerare. Alla fonder har inte nödvändigtvis ett jämförelseindex.