Varning för aktuellt bedrägeri med skadlig programvara
Skadlig programvara är en form av cyberbrottslighet där den som blir offer för ett bedrägeri lockas att ladda ner ett virus- eller spionprogram som är förklätt som en standardapplikation. För närvarande förekommer ett bedrägeri med skadlig programvara riktat mot enheter med Android-operativsystemet. Den skadliga programvaran gör det möjligt för brottslingen att få tillgång till fjärrstyrd hantering av enheten och därmed kunna fiska efter sina offers bankuppgifter.
Vi har infört en försiktighetsåtgärd i applikationen Sparbanken Identifiering för att varna våra kunder för risken för skadlig programvara. Om vi upptäcker skärmläsar- och fjärråtkomstprogram på din enhet som vi inte anser vara säkra meddelar vi dig om detta.
Om det finns en okänd app på enheten avbryts användningen av appen Identifiering
Om vi upptäcker en okänd skärmläsar- eller fjärråtkomstapplikation på enheten som har laddats ner från något annat ställe än en betrodd appbutik kommer vi av säkerhetsskäl att hindra enheten från att få åtkomst till appen Identifiering. Du får då en varning på skärmen där vi uppmanar dig att ta bort de misstänkta appar som vi har listat och försäkra dig om att enheten är säker innan du kan fortsätta använda vår app.
Som en försiktighetsåtgärd kan vi tillfälligt spärra dina bankkoder och ditt kort tills du har kontrollerat att din enhet är säker. Kontakta genast vår kundtjänst (tfn 0100 5252 (lna/msa) mån–fre 8–20, lör 10–14 eller spärrtjänsten 24/7 tfn +358 20 333). Logga inte heller in på Sparbanken Mobil med dina bankkoder.
Om det finns en okänd app på enheten som har laddats ner från en betrodd appbutik visas en varning
Om vi upptäcker appar på enheten som vi inte anser vara säkra, men som har laddats ner från den officiella appbutiken (Google Play Store), avbryter vi inte användningen av appen Identifiering. Vi visar dig dock en varning där apparna har listats.
Om du känner igen syftet med alla appar på listan och har laddat ner dem till din enhet från en betrodd tjänsteleverantör i den officiella appbutiken (Google Play) krävs ingen åtgärd och du kan fortsätta att sköta dina ärenden på ett säkert sätt. Säkra appar som visas på listan kan till exempel vara skärmläsare som riktar sig till synskadade och som underlättar användningen av digitala tjänster.
Om du inte känner igen apparna som upptäcks på enheten eller syftet med dem finns det risk för att någon utomstående kan se dina bankuppgifter och missbruka dem. Som en försiktighetsåtgärd kan vi tillfälligt spärra dina bankkoder och ditt kort tills du har kontrollerat att din enhet är säker. Kontakta då vår kundtjänst eller spärrtjänsten.
Hur ser jag till att min enhet är säker?
För att säkerställa enhetens säkerhet rekommenderar vi att du läser de instruktioner som tillhandahålls av enhetstillverkaren eller av välkända, pålitliga leverantörer av informationssäkerhetsprogram. Tyvärr kan vi som bank inte ta ställning till säkerheten på din enhet eller tillhandahålla teknisk support för att ta bort skadlig programvara. När du har säkerställt att du har en säker enhet kan du kontakta vår kundtjänst på nytt för att låsa upp nya nätbankskoder.
Var försiktig med vilka appar du laddar ner och var de kommer ifrån
Ladda ner appar och installera uppdateringar endast från officiella, betrodda tjänsteleverantörer eller den officiella appbutiken på din enhet (Google Play på Android-enheter). Ladda inte ner appar eller deras uppdateringar via en länk i till exempel ett e-postmeddelande eller ett popup-fönster. Var också försiktig i appbutiken, och lägg märke till vem som har lanserat appen och om det är en pålitlig tjänsteleverantör