Ekonomisk brottslighet orsakar betydande skada och kampen mot den spelar en viktig roll i alla aktörers arbete inom finansbranschen. Sparbanksgruppens uppgift är att säkerställa att våra tjänster och produkter inte används för kriminell verksamhet. Vårt arbete i kampen mot ekonomisk brottslighet styrs av såväl lagstiftningen som av våra egna riskhanteringsprinciper och -praxis.
Läs mer om delområdena inom bekämpningen av ekonomisk brottslighet:
Sparbanksgruppen är, liksom även andra banker, enligt lagen skyldig att ha tillräcklig information om våra kunder. Vi ber våra kunder om många olika uppgifter för att uppfylla våra lagstadgade skyldigheter, och när vi känner våra kunder kan vi också betjäna dem bättre. Kunduppgifterna uppdateras regelbundet och behandlas konfidentiellt i enlighet med föreskrifterna om banksekretess i Finland. Enkäterna genomförs alltid via krypterade anslutningar, för privatkunderna oftast i mobil- eller nätbanken.
Kundkännedom kräver att identiteten styrks, och då godkänns endast identitetshandlingar som utfärdats av myndigheterna, till exempel ett giltigt pass eller identitetskort. Banken säkerställer kundens identitet i samband med uträttandet av ärenden och i e-tjänster med digital identifiering. Dessutom behöver banken tillräckliga uppgifter om kundens ekonomiska situation, eventuella affärsverksamhet och syftet med användningen av banktjänsterna. Därför ställer vi frågor bland annat om de medel som kommer och avgår från kontot, om medlens ursprung och användning samt om eventuella utlandsbetalningar och deras belopp.
Kundkännedom och de frågor vi ställer till våra kunder i anslutning till detta baseras på lagstiftning som gäller banker, såsom kreditinstitutslagen, lagen om förhindrande av penningtvätt och finansiering av terrorism, lagen om utbyte av skatteinformation och dataskyddsbestämmelser. Syftet är att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism, ekonomisk brottslighet och missbruk.
Om Sparbanken inte får tillräckliga uppgifter som rör kundkännedom är banken till och med skyldig enligt lag att vägra att öppna eller fortsätta en kundrelation eller sköta kundens uppdrag.
Sanktionerna grundar sig på internationell lagstiftning eller nationell lagstiftning i den sanktionerande staten. Bankerna kan inte själva införa eller påverka sanktioner. Begränsningar relaterade till sanktioner inkluderar frysning av tillgångar, förbud mot försäljning av vapen, reseförbud, import- och exportbegränsningar och förbud mot tillhandahållande av vissa tjänster. Sanktionsprogram kan också innefatta begränsningar av tillhandahållandet av finansiella tjänster. En internationell sanktionssituation och de risker som är förknippade med vissa länder kan helt och hållet förhindra överföring av betalningar till vissa länder.
Vi jämför betalnings- och kunduppgifterna med den information som tillhandahålls om sanktioner. Vid behov ber vi våra kunder om ytterligare information. På så sätt säkerställer vi att vi följer regleringen och de skyldigheter som myndigheterna ålägger oss och kan vid behov vidta nödvändiga åtgärder.
Justeringar relaterade till hanteringen av sanktioner kan ibland orsaka fördröjningar av vissa betalningar. Vi gör vårt bästa för att undvika ytterligare fördröjningar.
Många har hört talas om nätfiske, kärleksbedrägerier, bedrägerimeddelanden och skadlig programvara. Dessa är exempel på bedrägerier, som avser missbruk gentemot bankens kunder. De används för att på ett olagligt sätt försöka komma över kundernas medel med hjälp av bedrägliga och kriminella metoder.
Det är möjligt att skydda dig mot bedrägerier, även om de ständigt sker och hela tiden ändrar form. Den enkla minnesregeln för kampanjen Se upp, kontrollera och varna är:
- Se upp för meddelanden och andra oväntade kontakter som innehåller länkar eller där du uppmanas att göra något.
- Kontrollera att den som tar kontakt faktiskt är den som den ser ut att vara. Logga in på e-tjänster på ett säkert sätt: skriv in webbadressen för tjänsten i webbläsarens adressfält eller gå till tjänsten via ett bokmärke som du har sparat. Använd inte de länkar som sökmaskiner föreslår. Om det finns en egen mobilapplikation för tjänsten ska du använda den.
- Varna också andra för bedrägerier: närstående, bekanta och kollegor. Anmäl brottet till polisen och rapportera bedrägerier även till Cybersäkerhetscentret vid Traficom.
Med penningtvätt avses verksamhet där ursprunget eller ägarna till pengar som erhållits genom brott eller olagliga medel döljs genom att cirkulera pengar genom ett lagligt betalningssystem. Med finansiering av terrorism avses att direkt eller indirekt tillhandahålla eller samla in tillgångar för att finansiera terrorism, eller med vetskap om att de ska användas till att finansiera terrorism.
Kundkännedom spelar en viktig roll för att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism. När vi har omfattande information om våra kunder, deras affärsverksamhet och de tjänster de använder kan vi upptäcka om en händelse bör betraktas som ovanlig. Alla banker är skyldiga att grundligt utreda observationer av ovanliga händelser och vid behov avbryta affärstransaktionen tills man har fått tillräcklig tilläggsinformation om kunden. Dessutom är bankerna skyldiga att rapportera alla ovanliga affärstransaktioner som de upptäcker till Centralkriminalpolisens Central för utredning av penningtvätt.
Läs mer om tjänsten Rahapesu.fi.
Korruption är att i vinstsyfte missbruka sitt inflytande. Missbruk kan vara olagligt eller på annat sätt oetiskt. Korruption kan vara till exempel att ge eller ta emot orättvisa förmåner, intressekonflikter eller att gynna vänner eller släktingar. Inom Sparbanksgruppen tillåts inga former av korruption, vare sig inom affärsverksamheten eller partnerrelationer.
Vi är försiktiga när det gäller att ta emot och erbjuda gåvor och gästfrihet. Vi erbjuder eller accepterar aldrig en gåva, gästfrihet eller tjänst som kan tolkas som mutor eller försök att påverka affärsverksamheten.
Utöver vår egen interna kontroll uppmuntrar vi vår personal till öppenhet om de misstänker brott mot lagar eller förordningar eller oetiskt beteende. Vi har en oberoende kanal för internt bruk, där misstanken kan rapporteras konfidentiellt. Anmälningarna hanteras av personer utsedda av oberoende funktioner, och sekretessbestämmelserna i lagen om skydd för personer som rapporterar om överträdelser efterföljs.
Om vår kund misstänker ett brott mot reglering inom finansbranschen eller oetisk verksamhet inom Sparbanksgruppen, kan misstanken rapporteras till Finansinspektionen, som är tillsynsmyndighet inom finansierings- och försäkringsbranschen i Finland. Se Finansinspektionens anvisningar för rapportering av misstanke.