Inköp på nätet
Kort rekommenderas för betalning av inköp på nätet. Med Sparbankens kort handlar du enkelt och tryggt.
I enlighet med betaltjänstlagen kräver nästan alla nätinköp stark autentisering. Det innebär att du bekräftar inköpet med dina bankkoder. Syftet med stark autentisering är att göra kortbetalningarna säkrare och förbättra konsumentskyddet.
Så här köper du på nätet med kort – Visa Secure-tjänsten skyddar kortuppgifterna
För betalningen ska du ge följande uppgifter om betalkortet:
Kortnumret
- Beroende på kortet hittar du kortnumret endera på kortets fram-eller baksida
Kortets giltighetstid
- Beroende på kortet hittar du giltlighetstiden endera på kortets fram-eller baksida (Good thru).
Kortets säkerhetskod (CVV)
- Det tre siffriga numret hittar du på baksidan av kortet.
Om inköpet därefter ska bekräftas ytterligare öppnas en sida som visar beloppet av inköpet, betalningsmottagaren och de tre sista siffrorna av kortnumret. På den här sidan väljer du också identifieringssättet, varefter du fortsätter till Sparbankens identifieringstjänst och bekräftar inköpet antingen med appen Sparbanken Identifiering eller med nyckelkodskortet.
Betaltjänstlagen tillåter i vissa situationer nätinköp utan stark autentisering. Sådana situationer kan till exempel vara fortlöpande prenumerationer (vanligtvis en streamingtjänst) eller ett inköp som är litet till beloppet. Om betalningsmottagaren har lagts till i listan på betrodda betalningsmottagare är det möjligt att göra nätinköp utan stark autentisering.
Så här lägger du till en betalningsmottagare i listan på betrodda betalningsmottagare
I samband med ett nätinköp med kort, kan du efter stark autentisering lägga till den aktuella nätbutiken i listan på betrodda betalningsmottagare, ifall nätbutiken uppfyller de tekniska kraven och Sparbankens krav i anslutning till riskhantering. Efter att du lagt till betalningsmottagaren i listan kan nästa nätinköp med kort göras utan stark autentisering, dvs. då behöver du inte längre bekräfta inköpet med Sparbankens bankkoder.
Du lägger till betalningsmottagaren i samband med inköpet på sidan bekräftelse av kortbetalningen, där du anger användarkoden som är en del av bankkoderna. Därefter går du vidare till att bekräfta inköpet och lägga till nätbutiken i listan på betrodda betalningsmottagare antingen med appen Sparbanken Identifiering eller med nyckelkodskortet.
Om ditt kortnummer ändras till exempel på grund av att kortet kommit bort, ska betalningsmottagaren läggas till på nytt i listan på betrodda betalningsmottagare i samband med nästa inköp.
Om du vill lägga till eller ta bort betrodda betalningsmottagare i listan kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 0100 5656, via chatten eller med ett nätmeddelande.