Stark utveckling för Kvevlax Sparbank under 2021

Vi inledde år 2021 med en spirande optimistisk tro på ekonomin. Pandemin hade härjat runt om i världen i över nio månader, men ett vaccin hade utvecklats som skapade förtroende för att pandemin gradvis skulle övervinnas. År 2021 återhämtade sig världsekonomin snabbt. På det hela taget förutspår till exempel OECD att världsekonomin kommer att växa med 5,6 % under 2021, vilket är den snabbaste takten på flera årtionden.

I likhet med den globala ekonomin återhämtade sig den finska ekonomin snabbt år 2021. Enligt Sparbanksgruppens prognos ökade Finlands ekonomi med 3,5 %, vilket är klart snabbare än vanligt. Visserligen kan den snabba tillväxten förklaras av återhämtningen efter coronakrisen. Den finska ekonomin som helhet har klarat sig bra under coronakrisen. År 2020 var nedgången mindre än i många andra länder och återhämtningen har också varit relativt snabb. Redan under andra kvartalet år 2021 var BNP i Finland på samma nivå som före krisen.

De korta räntorna i euroområdet har praktiskt taget varit oförändrade under granskningsperioden. Den höjning av de långa euroräntorna som inleddes i början av året, stannade upp under sommaren men fortsatte under andra halvåret och avtog något mot slutet av året. Eftersom euribor är den dominerande formen av räntebindning vid utlåning har den låga nivån på dessa räntor inneburit en utmaning för banksektorns ränteintäkter under året.

Resultat för Kvevlax Sparbank

Pandemin har också påverkat vår verksamhet och våra kunder. Detta till trots har banken tagit stora kliv framåt gällande hela bankverksamheten och vuxit på alla plan. En lokal aktör kan absolut konkurrera mot de större bankerna med kundnära service och bra digitala lösningar.

Ett generationsskifte har även ägt rum där tre personer gått i pension med en gemensam bankerfarenhet på över 130 år och ny personal har anställts.

Personalen har jobbat otroligt målmedvetet och flitigt för att på bästa möjliga sätt kunna betjäna kunderna via olika kanaler så som på kontoren, via telefonmöten samt nätmöten. Kundtillväxten har varit väldig bra både vad gäller privatpersoner så som företagskunder. Nya kunder har vi totalt fått 708 stycken under året. Vi vill rikta ett stort tack till alla nya och befintliga kunder som anlitar oss.

Företagskrediter

01-12/2021
01-12/2020
Förändring i % *)
01-12/2019 Förändring i % **)
Räntenetto
4,8
2,1
Nettoprovisionsintäkter
23,3
30,6
Nettointäkter från värdepappershandel och valutaverksamhet
-6,4
-67,4
Nettointäkter från finansiella tillgångar som till verkligt värde bokförts via fonden för verkligt värde
-81,9

86,71
79,41
  77,37

Förväntade kreditförluster av finansiella tillgångar som bokförts i en periodiserad anskaffningsutgift

-62,6
Förväntade kreditförluster och nedskrivningar av övriga finansiella tillgångar

Räkenskapsperiodens resultat
58,4
-1,8
*) Förändring 2021-2020

**) Förändring 2020.12-2019.12

För att stöda närsamhället utdelades det under året total 80 000 euro till registrerade föreningar, samfund och studeranden.

Service med kunderna i focus

Vi vill kunna erbjuda kunderna en personlig, sakkunnig och snabb service. För att kunderna ska nå oss bättre har nu alla i personalen en mobiltelefon. Vad betyder nu detta? Våra gamla nummer finns fortsättningsvis kvar men att varje anställd även har en mobilnummer som man kan nås på. Våra kontaktuppgifter hittas på vår hemsida; www.sparbanken.fi/kvevlaxsb

Sparbanken firar 200 år i Finland

År 2022 firar sparbanksverksamheten 200-årsjubileum i Finland. I takt med att sparande och placerande blir populärare är sparbanksverksamheten mer relevant än någonsin. Sparbankens centrala uppgift har i 200 år varit densamma: att främja finländarnas ekonomiska välfärd. Denna uppgift är kanske ännu viktigare nu än på länge. Vi tror att en ansvarsfull och långsiktig utveckling av det ekonomiska välståndet kommer att bli ett alltmer intressant samhällstema. Det är ett bra tillfälle att utveckla sparbanksverksamheten även under de kommande 200 åren.

Skriven
Typ